Pridávat oblúbené produkty môžu len prihlásený uživatelia.

Prosím prihláste sa

tu

lacneautoalarmy.sk

Prihlasovacie meno:
Prihlasovacie heslo:
Zapamätať prihlásenie

FacebookGoogle+
PrihlásenieRegistráciaZabudnuté hesloSlovenský prekladČeský překlad
Telefonické objednávky
+420 725 125 434
Technická podpora
+420 777 940 744

KATEGÓRIE ČLÁNKOV: Autoalarmy | Centrálne zamykanie | Denné svietenie | Elektrické sťahovanie okien | Imobilizéry | Niečo na pobavenie | Parkovacie senzory | Slovník pojmov | Všeobecné rady

Čo je to CANBUS ?


Čo je to CANBUS ?

CANBUS zbernica je automobilová dátová zbernica vyvinutá Robertem Boschem, ktorá si rýchlo vydobyla prijatie do automobilového a dokonca aj leteckého priemyslu.

CANBUS je sériová zbernica pre pripojenie jednotlivých riadiacich jednotiek, zariadení a senzorov a je koncipovaná ako alternatíva ku klasickej multivodičovej kabeláži. Umožňuje jednotlivým zariadenia komunikáciu po jedno alebo dvouvodičovej sieti rýchlosťou až 1Mbps.

Pred CAN Busem

Od počiatku štyridsiatich rokov minulého storočia automobilky stále zdokonaľovali svoje vozidlá a plnili ich rôznymi elektrickými a elektronickými zariadeniami. Ako technológia postupovala, vozidlá sa stali zložitejšie, nové systémy poskytli ďalší komfort, pohodlie a bezpečnostné prvky. Až do nástupu CAN Busu, vozidlá obsahovali obrovské množstvo vedenia, ktorým bolo nutné prepojiť všetky elektrické zariadenia. To bolo jednak nákladné na výrobu, a takisto zložité na orientáciu v kabeláži a zároveň náročné na prevedenie množstva spojov. Kabeláž sa navyše líšila nielen v každom modeli, ale tiež napr. podľa ročníka vozidla alebo jeho výbavy, čo orientáciu ešte sťažovalo.

diag_canbus1_kopie.jpg

Predstavujeme CAN Bus:

Málokto vie, že prvé vozidlo s CANbus zbernicou bolo uvedené na trh už v roku 1986. Išlo o BMW 850 kupé. Skrátením dĺžky kabeláže až o 2 km, bola celková hmotnosť vozidla znížená o viac ako 50 kg a množstvo konektorov potrebných k prepojeniu sa znížilo na polovicu! Elektronické systémy vozidla sú oproti pôvodnému prevedeniu s multivodičovým vedením schopné komunikovať veľmi vysokou rýchlosťou (25kbps - 1Mbps), na jedno - alebo dvojvodičovom vedení. Od roku 2008 musia byť všetky vozidlá v Severnej Amerike vybavené technológiu CANBUS a podobne aj v Európskej únii. 

diag_canbus2_kopie.jpg

Zavedením CAN Busu sa tiež zvýšila zložitosť elektronických zariadení vozidla a montáže niektorých autodoplnkov sa stali zložitejšími a v niektorých prípadoch dokonca nemožnými.

Po zavedení technológie CanBus sa objavilo niekoľko málo autodoplnkov, ktoré dokázali pracovať na báze CanBus pripojenia, ale až v posledných rokoch sa dostávajú na trh skutočne plnohodnotné a technicky prepracované systémy, ktoré dokážu dátové zbernice využiť pre svoju potrebu. Najprv sa objavili autoalarmy, ktoré majú možnosť z dátovej zbernice dáta načítať (tzn. vedia si vyčítať informácie o tom, či sú napr. otvorené dvere, kapota, kufor, alebo či je zapnuté zapaľovanie, naštartovaný motor, zatiahnutá ručná brzda, atď.) V súčasnosti sú už dostupné tiež autoalarmy, ktoré vedia do dátovej zbernice zapisovať dáta. To sa dá využiť napr. k rozblikaniu smerových svetiel, ovládaniu centrálneho zamykania alebo dovretiu el. okien. To všetko bez zapojenia jediného vodiča. Všetko funguje iba cez CANBUS pripojenie.

Autoalarmy sú buď vyrobené už priamo s CanBus prevodníkom v základnej jednotke, alebo sa dá použiť alarm klasický (analógový) a pre jeho napojenie na CanBus zbernicu použiť niektorý z CanBus prevodníkov:

diag_canbus4_kopie.jpg

 

CanBus pripojenie sa dnes u autodoplnkov využíva hlavne pre montáže autoalarmov, niektorých parkovacích senzorov (predné senzory spínané len do určitej rýchlosti vozidla) a tiež pre zapojenie tempomatov do niektorých novších vozidiel (odpadá nutnosť hľadať signály o rýchlosti vozidla, otáčkach alebo o stlačení spojkového pedálu.

Montáž sa teda natoľko zjednodušila, že napríklad namontovanie CAN BUSového autoalarmu do nového auta je jednoduchšie, než montáž obyčajného alarmu do staršieho auta. Vec má ale jeden háčik. Jazyk, ktorým elektronické jednotky vo vozidlách komunikujú sa líšia nielen podľa značky auta, ale takisto podľa modelu či roku výroby. A zariadenie (alebo prevodník), ktorý sa má do neho namontovať musí detailne poznať jazyk pre tento model auta. Dnešné produkty ovládajú komunikáciu niekoľko desiatok až stovák áut a výrobcovia sa snažia tento zoznam stále rozširovať a dopĺňať o nové autá na trhu. To je ale časovo aj finančne pomerne náročná činnosť, pretože výrobcovia áut tieto informácie neposkytujú a je teda nutné si je pracne zisťovať. Rovnako táto softvérová podpora často nepokrýva 100% potrieb pri montáži, a preto aj napriek jej významnej pomoci, stále zostáva dosť zapojení v aute, ktoré musí urobiť odborník. A to je niekedy pekne zamotaná vec... Takže „Doma to radšej neskúšajte!“ :o)

Pre montáže nami predávaných zariadení Vám môžeme odporučiť montážne firmy z celej SR, viz. TENTO ZOZNAM. Poprípade Vám radi nainštalujeme Vami vybrané zariadenie priamo v našej montážnej dielni.

 Ukážka príkladu použitia CANBUS zbernice pre vyčítanie údajov o rýchlosti a otáčkach motora:

 

MONTÁŽE

Zoznam miest, v ktorých máme zmluvných partnerov pre montáže.

question.jpg

RADÍME VÁM 

Prečítajte si rady a skúsenosti v oblasti zabezpečenia vozidiel a elektropríslušenstva.

box.jpg 

TOVAR SKLADOM 

Tovar, u ktorého je uvedené "SKLADOM" máme skutočne skladom.

shield.jpg 

ZÁRUKA 3 ROKY!

U väčšiny sortimentu sme zákonnú lehotu 12 mesiacov predĺžili na 36 mesiacov.

lorry.jpg 

EXPRESNÉ DODANIE DO 24 HODÍN

Pri objednávke do 13:00h.

Vaša spokojnosť

Overené hodnotenia našich zákazníkov zo servera Heureka.cz

Shop roku 2009

Overené hodnotenia našich zákazníkov zo servera Heureka.cz

Shop roku 2009
Sledujte nás naFacebook Youtube